fbpx

מיסוי פרישה וקיבוע זכויות

"פרישה מעבודה" הינה אירוע מכונן בחייו של העובד השכיר בין אם היא פרישה לגמלאות או פרישה מוקדמת ולכן, היא מחייבת היערכות נכונה במספר מישורים לאור השינויים המהותיים באורחות החיים, ומקורות ההכנסה.

למשרדנו ניסיון רב בתחום המיסוי הפנסיוני מיסוי פרישה וקיבוע זכויות, בשנים האחרונות נתן המשרד שירותי ניהול ולווי של תהליכי הפרישה עבור חברות גדולות במשק הישראלי.

מהו קיבוע זכויות?

קיבוע זכויות הינו תהליך המתבצע מול מס הכנסה בשלב הפרישה. מטרת התהליך היא לאפשר לפורש לבקש על אילו כספים הוא מעוניין להחל את הפטור ממס המגיע לו – על כספי קצבת הפנסיה או על מענקי פרישה וכספי פיצויים או לשלב בין שתי האפשרויות. בנוסף, מכיוון שמס הכנסה מגדיל את הפטור בשנת  2025 – הפורש מקבע בתהליך זה גם את הפטור העתידי שיגיע לו בעתיד (על קצבה חודשית או על היוון קצבה).

מדוע חשוב לבצע קיבוע זכויות?

קיבוע זכויות מעניק לפורש את הפטור אשר מגיע לו עבור משיכת קצבת פנסיה ו/או כספים במזומן. בזכות פטור זה ניתן לצמצם בצורה ניכרת את חבויות המס ולחסוך אלפים עד עשרות אלפים שקלים פחות בשנה. חשוב לקחת בחשבון שעבור פורשים בעלי קצבה נמוכה או כאלו אשר אינם משלמים מיסים, נושא הפטור יהיה פחות רלוונטי. עם זאת, יכול להיווצר מצב שבו קיימות קצבאות  מעבר לקצבת הפנסיה, למשל הכנסות שונות החייבות במס, ואז אמנם בתלוש לא תחויבו במס, אך בדוח השנתי ייווצרו חובות מס שניתן היה להימנע מהן.

תכנון פרישה:

על מנת לסייע לעובד לקבל את ההחלטות הנכונות והמתאימות, שיקטינו את חבות המס שלו, נשקף עבורו, באמצעות סימולציות שיציגו תמונה רחבה של תיקו הפנסיוני, ואת אפשרויות המיסוי השונות. זוהי הזדמנות עבור העובד לקבל גמישות מול רשויות המס לגבי מענקי הפרישה והפיצויים להם הנו זכאי ממעסיקו בעת סיום העסקה.

אנו ממליצים לכל עובד לבצע "תכנון פרישה מקדים".

מה כולל תכנון פרישה?

  • הזמנת מידע ממסלקה פנסיונית, ניתוח, ובקרה, לרבות בחינת "צבעם" של הכספים הצבורים, כגון: הון /קצבה /תגמולים /פיצויים.
  • הסתכלות במבט הוליסטי על כל תיק הלקוח תוך בחינת כל המוצרים הפנסיוניים של העמית – קרנות השתלמות, קרנות פנסיה ותיקות/חדשות, ביטוחי מנהלים וקופות גמל.
  • ביצוע אופטימיזציה של דרכי משיכת הכספים בכפוף לתקנות קופות הגמל ביחד עם העובד – תיעדוף משיכת קצבה /משיכה הונית /ביצוע היוון.

 

בחינת סוגיות המיסוי בתיק ומקסום הטבות המס הקשורות בפרישה ובקצבה שתתקבל לאחריה: מימוש פטור על פיצויים/פריסות מס/היווני קצבה/רציפות מעסיקים/רציפות קצבה.

  • קיבוע זכויות וניצול מקסימלי של יתרת ההון הפטור עבור קצבת הפנסיה החודשית.

 

הכנת הטפסים והניירת הנדרשת לפקידי השומה והבנת תהליך הפרישה במלואו:

  • טופס 161 א – הצהרת עובד.
  • טופס 116 ג – פריסת מס על מענקי הפרישה ועבור פדיון ימי חופשה.
  • טופס 161 ד – קיבוע פטור על קצבה.
  • הכנת מכתב נלווה לפקיד השומה.

התייחסות לפטורים המגיעים לפורש: פטור על קצבה מזכה ופטור על קצבה מוכרת

במסגרת תיקון 190.

 

אלו מסמכים יש להביא לפגישה הראשונית?

  • טופס 161 ממקום עבודה אחרון
  • ערכי פדיון מהקופות או מסלקה פנסיונית
  • עבור קיבוע זכויות יש להמציא תלוש קצבת פנסיה

  

 

 

 

 

לקביעת פגישת ייעוץ ראשונית לבדיקת ומיצוי זכויותיך, צרו עימנו קשר-

אריה רותם ושות' -רואי חשבון 

מייל – arie@arierotem.com

 משרד   03-5188855   או בנייד  050-6416171

לתיאום פגישת ייעוץ​​

דילוג לתוכן