ייעוץ מס לפרישה וקיבוע זכויות

ייעוץ מס לפרישה - למה זה כל כך חשוב?

תכנון וייעוץ מס לפני פרישה עשוי לחסוך לכם עשרות אלפי שקלים ואף יותר. מכאן שחשוב לא לוותר בשום מצב על התהליך החשוב הזה. בזמן פרישה עומדים לזכותכם מענקי פרישה ופנסיה אשר צברתם במשך שנות עבודתכם בזיעה רבה. במועד הפרישה אתם נדרשים לקבל מספר החלטות מכריעות וחשובות אשר עשויות לקבוע האם תוכלו לשמר את ערך הכסף וכמו כן האם תוכלו להבטיח את עתידכם הכלכלי.

מהו קיבוע זכויות?

קיבוע זכויות הינו תהליך המתבצע מול מס הכנסה בשלב הפרישה. מטרת התהליך היא לאפשר לפורש לבקש על אילו כספים הוא מעוניין להחל את הפטור ממס המגיע לו- על כספי קצבת הפנסיה או על משיכת כסף במזומן או לשלב בין שתי האפשרויות. בנוסף, מכיוון שמס הכנסה מגדיל את הפטורים בשנים 2020 ו 2025- הפורש מקבע בתהליך זה גם את הפטור העתידי שיגיע לו עבור שנים אלה (על קצבה או על כספי מזומן).

מדוע חשוב לבצע קיבוע זכויות?

קיבוע זכויות מעניק לפורש את הפטור אשר מגיע לו עבור משיכת כספי הפנסיה / כספים במזומן. בזכות פטור זה ניתן לצמצם בצורה ניכרת את חבויות המס ולחסוך אלפים עד עשרות אלפים שקלים פחות בשנה. חשוב לקחת בחשבון שעבור פורשים בעלי קצבה נמוכה או כאלו אשר אינם משלמים מיסים, נושא הפטור יהיה פחות רלוונטי. עם זאת, יכול להיווצר מצב שבו קיימות קצבאות  מעבר לקצבת הפנסיה, למשל הכנסות שונות החייבות במס, ואז אמנם בתלוש לא תחוייבו במס, אך בדוח השנתי יווצרו חובות מס שניתן היה להימנע מהן.

באיזה גיל ניתן לבצע קיבוע זכויות?

ניתן לבצע קיבוע זכויות בגיל פרישה על פי תקנות המס, כלומר – 62 לאשה ו 67 לגבר או, בעת קבלת הקצבה הראשונה, המאוחר מבין השניים.

האם ניתן לקבע זכויות בטרם פרישה ממקום העבודה?

ניתן לקבע זכויות רק במידה והתחלתם לקבל את קצבת הפנסיה . אחרת, אתם עדיין לא מוגדרים כפורשים מול מס הכנסה.

האם קיבוע זכויות מבוצע עבור שכירים בלבד?

לא. קיבוע זכויות וקבלת הפטורים המגיעים בגין פרישה ניתנים באופן זהה לשכירים ולעצמאים.

באיזה אופן מתבצע קיבוע הזכויות?

התהליך מתבצע באמצעות הגשת טופס 161 ד' למס הכנסה. בטופס יופיעו פרטי הפורש והאופן בו הוא מבקש לנצל את הפטור שלו. את הטופס ניתן להוריד באתר של מס הכנסה.

הגעתי לגיל פרישה אך התחלתי לקבל את קצבת הפנסיה כבר לפני מספר שנים. האם הקיבוע יתבצע עבורי באופן אוטומטי?

לא. קיבוע זכויות היא פעולה יזומה המבוצעת על ידי הפורש או המייצג שלו מול מס הכנסה.

מה קורה אם ביקשתי קיבוע זכויות עתידי ואז התחרטתי?

שינוי של בקשת קיבוע זכויות ניתן לבצע רק בתוך 3 חודשים מיום הגשת הטפסים. השינוי היחיד שניתן לבצע גם לאחר 3 חודשים הוא במקרה וביקשתי פטור עתידי למשיכת מזומן, ואני רוצה להמיר אותו לפטור עתידי לכספי קצבה.

האם ניתן לבצע את התהליך עצמאית מול מס הכנסה?

מומלץ לבצע את הקיבוע בעזרת בעל מקצוע מומחה לפרישה אשר מבין את כל ההשלכות והמורכבויות ויוכל לסייע לך לקבל את ההחלטות הנכונות עבורך, ביניהם, כיצד לבצע את המשיכות ועל אילו כספים להחיל את הפטורים- הן המיידיים והן העתידיים.

משרד רואה חשבון אריה רותם ושות' מתמחה בענייני מיסוי ופרישה עם מעל ל-20 שנות ניסיון. נשמח לעמוד לסייע לכם בכל הקשור להליכי קיבוע הזכויות וייעוץ לקראת פרישה.

לתיאום פגישת ייעוץ​​